padidekimia

padide kimia.co

 راهنماي اجراي انواع تصويرسازي
تصوير سازي ذهني

    چند دقيقه خود را آرميده (ريلکس) کنيد. مطالعات نشان مي‌دهد که تصويرسازي ذهني بهترين تأثير را زماني دارد که همراه با يک تکنيک آرميدگي همراه شود.
    لباس خود را راحت کنيد، کفش‌هاي خود را در بياوريد،

دراز بکشيد يا بر يک صندلي راحت بنشينيد و اگر مايل هستيد نور را کم کنيد. چشمانتان را ببنديد و چند نفس عميق بکشيد. تصور کنيد که از يک پلکان پايين مي‌رويد. با هر گام، به اين احساس توجه کنيد که بيشتر و بيشتر ريلکس و راحت  مي‌شويد.
    زماني که کاملاً  ريلکس وآرميده شديد، يک منظره دلخواه را مجسم کنيد. اين منظره مي‌تواند يک ساحل  يا جنگل يا پارگ زيبا باشد. مي تواند دامنه يک کوه يا يک لحظه لذت‌بخش خاص با دوستان يا خانواده باشد . هر زمان به تمرين تصويرسازي خود مي‌پردازيد به اين منظره وارد شويد.
    زماني که در منظره مطلوب خود احساس راحتي کرديد، تدريجاً ذهن خود را به مشکلي که مي‌خواهيد حل شود معطوف کنيد.
    اگر تصويرهاي متعددي به ذهن آمد، يکي از آن‌ها را انتخاب کنيد تا در جلسه جاري روي آن کار کنيد. اجازه دهيد اين تصوير ذهني زنده‌تر و واضح‌تر شود. اگر وضوح تصوير کم و زياد مي‌شود، نگران نشويد.
    اگر هيچ تصويري به ذهن نيامد، سعي کنيد به يک حس ديگر معطوف شويد. مثلاً صداي رودخانه يا بوي گل‌هاي وحشي در چمنزار.
    اگر روش‌هاي بالا کارساز نشد، به اين فکر کنيد که در حال حاضر چه احساسي داريد. عصباني؟ خسته؟ رنگ اين عصبانيت چيست؟ چه تصويرهايي را برمي‌انگيزد؟ از حس‌ها براي شکل دادن به تصاوير ذهني استفاده کنيد.
    هر زمان چنين مي‌کنيد، مجسم کنيد که مشکل شما در انتهاي جلسه کاملاً بهبود مي‌يابد. اين کار، طرح اوليه شفا را در درون ايجاد مي‌کند که بدنتان در شفاي خود از آن پيروي مي‌کند.
    در پايان جلسه، چند نفس عميق ديگر بکشيد و خود را در حال بالا رفتن از پلکان خيالي مجسم کنيد، در حالي که تدريجاً به محيط خود آگاه مي‌شويد. چشمانتان را باز کنيد، بدنتان را کش و قوس دهيد، لبخند بزنيد و روز خود را ادامه دهيد.
    در آغاز، اين تمرين تصويرسازي ذهني را براي ?? تا ?? دقيقه حداقل يک بار در روز انجام دهيد. با کسب مهارت بيشتر، احتمالاً خواهيد توانست فقط هر بار براي چند دقيقه و چندين بار در روز انجام دهيد و همان فوايد را براي شما داشته باشد.

نوشته شده توسط: دکتر بيژن نوذري